دیدبان

"حاج رضا فارس" چگونه با شهادت خود مانع فاجعه بزرگتر در مقابل سفارت ایران در بیروت شد؟ / توصیه شنیدنی عماد مغنیه به حاج رضا

"حاج رضا فارس" چگونه با شهادت خود مانع فاجعه بزرگتر در مقابل سفارت ایران در بیروت شد؟ / توصیه شنیدنی عماد مغنیه به حاج رضا

دیدبانبه گزارش السفیر، اخبار مربوط به انفجار روز گذشته در نزدیکی سفارت ایران در بیروت آن گونه که گفته شده یک موتور سیلکت عامل انفجار نخست بوده است دقیق نیست زیرا هر دو انتحاری در یک خودروی بوده اند و انتحاری اول از خودرو پیاده شده و به سوی درب سفارت حرکت کرده است و پس از مدتی خود را منفجر کرده است اما عامل انتحاری دوم که خودرو را هدایت می کرده است منتظر صدای انفجار بوده است.

پس از گذشت حدود چهار دقیقه از انفجار نخست که در ساعت نزدیک به ده صبح به وقت بیروت در مقابل سفارت ایران در بیروت رخ داد،راننده یعنی عامل انتحاری دوم وارد خیابان اساسی شد اما با دو وضعیت غیرمنتظره روبرو شد؛نخست وجود یک وانت که حامل بشکه های آب بود و به ناگاه در وسط جاده متوقف شده بود و مانع از روند طرح تروریستی و مسیری که عامل انتحاری دوم برای خود طراحی کرده بود شد.

موضوع دوم و اصلی که مانع تحرک راننده انتحاری شد تحرک مسئول امنیتی سفارت ایران در بیروت و شخصی به نام رضوان فارس معروف به حاج رضا بود که پس از انفجار نخست به همراه پنج نفر از نیروهای امنیتی سفارت پس از انفجارنخست از سفارت برای بررسی اوضاع بیرون آمد و متوجه شد که خودرویی قصد دارد به سفارت نزدیک شود .

وی سلاح خود را به سوی راننده نشانه گرفت و شروع به تیراندازی کرد این اقدام حاج رضا عامل انتحاری دوم را مجبور به منفجر کردن خود در داخل خودرو کرد و این خودرو که حامل بیش از پنجاه کیلوم مواد منفجر بود در نزدیکی سفارت محل سکونت ایرانی های از جمله رایزن فرهنگی سفارت ابراهیم انصاری منفجر شد.

با وجود اینکه گفته شده است گردان های عبدالله عزام وابسته به القاعده مسئولیت انفجار را بر عهده گرفته است اما منابع امنیتی در این باره اتفاق نظر ندارند زیرا صرفا بیانیه اینترنتی در پایگاه باسم الشیخ سراج الدین زریقات نه مسئولیت این گردان ها را در این انفجار تایید می کند و نه تکذیب می کند و دیگر اینکه به اعتقاد برخی دیگر این تشکل(عبدالله عزام) بسیار جدی است و تاریخ آن نشان می دهد که هیچ عملیاتی که آن را انجام نداده است را برعهده نمی گیرد.

منابع امنیتی افزودند: دستگاه های امنیتی لبنانی اطلاعات موثقی به دست آورده اند که نشان می دهد چند روز قبل از انفجار در سفارت ایران یک سعودی عضو گردان های عبدالله عزام به نام احمد السویدی در حال آماده سازی اقدام تروریستی برای علیه یک سفارتخانه طرفدار نظام سوریه در لبنان است.این اطلاعات همزمان با اطلاعات دیگری است که درباره یک طرح با نظارت فردی برجسته در گردان های عبدالله عزام به نام ماجد الماجد با هماهنگی السویدی با هدف فشار به حزب الله برای خروج از سوریه همخوانی داشت.

گفتنی است حاج رضوان فارس از پیشکسوتان حزب‌الله و سرتیم حفاظت از سفارت ایران در لبنان، بود که سالها قبل با توصیه عماد مغنیه مسئول حفاظت از سفارت ایران در لبنان را بر عهده گرفت.

 

 

منبع: رجا

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن